Vi kastet loss i Kemer den 3. Mai 2011. Om bord var, foruten skipper Haakon og Ellen, Lisbet og Arne Bakken fra Oslo og Alex Tong fra England. Målet var Malta ca 800nm unna.

Vi hadde en flott tur, dessverre mye motorbruk pga vind midt i nesa, og noen tøffe timer med kuling forbi nordsiden av Kreta. Stemning og humør var god om bord og det var med klump i halsen vi kom inn til Grand Harbor  Marina, Valessa, Malta etter 5 døgn og 4 timer. Vi logget 826nm.

Etter noen feriedager på Malta dro Lisbet og Arne hjem og Alex dro til England for å trekke en visdomstann. Haakon og jeg dro alene videre, neste mål var Cagliari, Sardinia. Vi hadde en grei tur men fremdeles mye motorbruk. Vi ble nesten påkjørt av lasteskipet Cap George, men kapteinen våknet heldigvis i tide etter å ha bli kalt opp flere ganger på VHF`n. Vi ankom Cagliari, Sardinia etter 333nm og 50 timer i sjøen. Cagliari var et sted vi likte godt.

Etter et par dager kom Alex tilbake og turen gikk videre til Ibiza, Spania. Vi ankom Marina de Botafoch etter 379nm på 67 timer. På turen hadde vi oppdaget en rorlekkasje og vi fikk en ufrivillig stopp på Ibiza fordi  Ko-Ko måtte opp og repareres. Alex dro hjem og Christer kom fra Sveige for å skifte rorpakning. Haakon og jeg flyttet på hotell og hadde 2 fantastiske uker på Ibiza.

Etter reparasjonen ble Ko-Ko satt på vannet igjen den 15. Juni, Jeremy Griffin var kommet om bord og turen fortsatte direkte til Aguadulce på det Spanske fastland. Turen var bare 251nm og gikk unna på 43 timer. Denne gangen med en del seiling. Ko-Ko ble liggende i Puerto de Aguadulce over sommeren og Haakon og jeg dro hjem for å nyte den norske sommeren og feire bryllupet til Kine og Torstein. Primo september var vi tilbake i Aguadulce. George Moloney skulle seile med oss til Madeira/Porto Santo og 4. Sepember var vi klare for avreise.

Etter noen timer fikk vi øye på Gibraltar klippen og nyttetrafikken ut og inn av Middelhavet økte kraftig. I tillegg kom alle ferjene til og fra Tanger. Etter noen timer var vi endelig ute i Atlanterhavet og vi hadde havet for oss selv. Og det var bare å begynne å venne seg til kraftig swell og dønninger i Atlanterhavet. Etter hvert ble det bedre seilvind og etter 4,5 døgn og 724nm var vi fremme i Porto Santo. Et nydelig sted med fantastiske strender og godt klima.

Vi bevilget oss et par dager her før vi gjorde unna de 30 nautiske milene mellom Porto Santo og Quinta do Lorde på Madeira. Herfra dro George hjem og Haakon og jeg hadde 2 flotte uker på denne nydelige øya. 

Den 26.sept dro vi fra Madeira med kurs for Marina Rubicon på Lanzarote. Vi hadde i underkant av 2 døgns seilas – den siste natten noe i overkant humpete. Det var godt å komme fram til Marina Rubicon ved 9.30 tiden og sjekke inne i en så vakker Marina. Her ble vi også et par uker – et nydelig sted å slappe av og nyte roen.

Vår siste etappe gikk fra Lanzarote til Las Palmas. Dette var en tur på 131nm som vi brukte 18 timer på. Vær og vind er veldig uforutsigbart rundt og mellom Kanariøyene så man må være på vakt og reve i tide. Vi hadde en fin tur og det var godt å komme ”i mål” i Las Palmas slik at forberedelsene til ARC 2011 kunne begynne for fullt.